Opprinnelig het denne artikkelen «The best place to hide a dead body…» is page 2 on google search results. Selv om undertegnede syns det var en morsom inngang til SEO, så er sannheten at det er en elendig tittel for søkemotorer. Primært fordi ingen søker på det, og hvis de søker på det, så er det ikke SEO de vil vite mer om! Sekundært fordi den ikke har noen andre søkeord gode søkeord i tittel som hjelper søkemotorer med å forstå hva artikkelen egentlig handler om. Og helt til slutt fordi side 2 på google sine søkeresultater er på vei til å forsvinne, erstattet med kontinuerlig rulling (continuous scrolling).
Her får du en kort introduksjon til hva er søkemotoroptimalisering (SEO), hvorfor er SEO viktig og hvordan du kan begynne å jobbe med det systematisk.
Det rapporteres om at mellom 68 til 93 prosent av alle online opplevelser starter med et søk, mens 79 prosent av alle kjøp i Norge skjer på nett. Dette betyr at du ikke har råd til å bli oversett i Google og andre søkemotorer (Google har over 85% av det globale søkemarkedet)!
Det burder derfor ikke være et spørsmål om hvorfor SEO er viktig for deg. En stor fordel med SEO, er at det er gratis reklame og markedsføring, men det krever mye tid og kompetanse, og det kreves at arbeidet vedlikeholdes.
For å være synlig og ha gode resultat på organiske søk, må du gjøre en god jobb med SEO (som står for Search Engine Optimization), eller søkemotoroptimalisering, som det heter på godt norsk.
Men hva er søkemotoroptimalisering, og hvordan fungerer det?
SEO er optimaliseringsarbeid som innebærer å gjøre nettsider og dets innhold, synlig, og prioritert av søkemotorer. Ved å bli prioritert og godt rangert av søkemotorer som Google, øker du synligheten din. 90% av trafikken går til topp 4 plasseringene på Google.
Kort oppsummert handler SEO om å forbedre nettsiden sin rangering i søkemotorenes organiske (ikke-betalte) resultat, og målet er å få nettsiden din så høyt opp i søkeresultatet som mulig med relevant innhold for din målgruppe.
Det er kanskje åpenbart, men det viktigste utgangspunktet for SEO er å ha en nettside å optimalisere. Med mindre kunden vet navnet på virksomheten din fra før av, så er sannsynligheten lav for at bedriften din sin facebook-side skal dukke opp i organisk søk.
Tidligere undersøkelser indikerer at under 1% klikker på side to på google sine søkeresultater. Samtidig har økningen i bruk av mobil gjort at de som rangerer på 16.-20. plass får like mye trafikk som de som rangerer på 7.-10. plass. Dette er fordi mobil-versjonen av google-søk ikke har sideinndeling, men har kontinuerlig scrolling. Det er likevel mest å hente på å være i topp 5.
Kilder: Backlinko, Aadvanced Web Ranking,og Platonik
Søkemotorer ønsker å generere best mulig resultat til sine brukere. Dette skjer gjennom at søkemotorene “crawler” siden din for informasjon. “Crawling” innebærer at søkemotorer sjekker søkeord opp mot en innholdskatalog og henter frem resultatene som de tror matcher dine søk best. Formålet med dette er å rangere sider som er interessante for brukere. Det er derfor viktig at nettsiden din vedlikeholdes kontinuerlig, enten det gjelder innhold eller gode kundereiser. Godt innhold som er relevant for brukerne er nøkkelen for å bli rangert høyt. Du bør derfor sikte på å ha innhold som vurderes som mest relevant.
I tillegg vurderer søkemotorer innlastningstid på siden din. Laster siden din tregt, blir den rangert dårligere, da dette vil påvirke brukeropplevelsen. 1 sekund kan koste deg så mye som 20% konvertering, og 3 sekunder så mye som halvparten! I tillegg til tapt salg kan du også miste besøkende og fluktraten din kan bli høy. Det er flere faktorer som kan påvirke innlastningstid på siden din. Innlastningstid er sentralt i det tekniske SEO arbeidet.
SEO gjort riktig, kan øke trafikken på nettsiden din, og bidra til høyere resultatoppnåelse for bedriften din. På denne måten bidrar SEO til at du selger flere produkter og tjenester, høyere konvertering, høyere antall brukere og lesertall, samt bedre og mer interaksjon med dine målgrupper.
For å oppsummere:
Det er mye å sette seg inn i hvis man skal jobbe strategisk og konkret med SEO. Vi i KB Creative kan hjelpe deg med hele prosessen. Ta kontakt i dag for å starte arbeidet med å gå fra digital gravplass til et flott og funksjonelt digitalt hovedkvarter!
Vi ønsker å hjelpe deg med å finne de beste løsningene så ikke nøl med å ta kontakt!
+47 99 51 51 49
hei@kyuubi.no