For en bedrift er det avgjørende å øke inntekten for å realisere sitt fulle potensial. Dette kan oppnås ved å implementere en grundig strategi som inkluderer å treffe riktig målgruppe, lage gode brukerreiser, optimalisere konverteringssider og etablere effektive salgstrakter. Til sammen blir dette en målrettet markedsføringsstrategi som baserer seg på en effektiv salgsprosess.
Her er en steg-for-steg guide som hjelper deg med å oppnå dette. Vi ser nærmere på hvorfor de beskrevne grepene – å treffe riktig målgruppe, lage gode brukerreiser, optimalisere konverteringssider og implementere effektive salgstrakter – kan hjelpe en bedrift med å øke inntektene og få flere kunder.
Her er fire viktige trinn i enhver målrettet markedsføringsstrategi som alle er viktige ledd i en effektiv salgsprosess:
Her får du innblikk i hva som skal til for å implementere de på en god måte, og litt innsikt i hvorfor det lønner seg.
Å treffe riktig målgruppe er kritisk for enhver bedrift. Å vite hvem dine ideelle kunder er, hjelper deg med å fokusere markedsføringen din og tilpasse produktene og tjenestene dine til deres behov. Her er noen nøkkeltrinn for å identifisere riktig målgruppe:
Alt dette kan virke omstendelig og dyrt, og selv om det ofte lønner seg i lengden, kan det være uoverkommelig dyrt for mange å komme igang med det. Det er derfor nyttig å vite at du sannsynligvis sitter på mye av denne innsikten allerede, og mye kan bli gjort ved å sette av tid for å gå igjennom det systematisk. Da er det ofte lurt å ha hjelp fra eksterne til å drive prosessen i å identifisere målgruppen i samråd med nøkkelpersoner fra bedriften.
Ved å kjenne målgruppen kan du:
Når dette kombineres med de andre stegene nedenfor, er potensialet stort for å øke lønnsomhet og oppnå vekst.
En god brukerreise er avgjørende for å tiltrekke, engasjere og beholde kunder. Her er noen tips for å utvikle gode brukerreiser:
Vær bevisst på at du må tilby en form for verdi for kunden under hele brukerreisen som gjør at de ikke føler tiden sin bortkastet eller møter for mye motstand slik at de stopper opp. Verdi kan fort være kunnskap og innsikt som dere sitter på, som kunden har nytte av til sitt eget formål, eller bare at steget er lett å gjennomføre og gjør kjøpsprosessen åpenbar enklere for kunden. Gevinstene ved å ha en god brukerreise er mange:
En optimal brukerreise er god på å konvertere kunden. Alt dette er viktig for å oppnå en effektiv salgsprosess. Og gjennomført på en god måle oppnår man helhetlig og målrettet markedsføring. Les videre for å lære mer om hva som skal til for å ha optimale konverteringssider.
Konverteringssider er steder der besøkende blir til betalende kunder eller leads. Det er der en besøkende / interessent blir en kunde / følger / medlem / abonnent. Det er viktig at terskelen for å konvertere er så lav som mulig. For å maksimere konverteringer, må du optimalisere disse aspektene:
Generelt sett er 2-5% konverteringsrate ansett som en god konverteringsrate for nettbutikker. Hva som gjelder for din bransje vil variere. Uansett er det nyttig og lønnsomt å optimalisere konverteringssider, ikke minst fordi det har følgende effekter:
En salgstrakt er en serie trinn som fører en potensiell kunde gjennom kjøpsprosessen. For å optimalisere salgstrakter, bør du vurdere følgende:
Implementering av gode salgstrakter vil bidra til følgende gevinster:
Ved å følge disse trinnene og kontinuerlig overvåke og tilpasse din markedsføringsstrategi og salgsprosess, kan din bedrift øke inntektene og realisere sitt fulle potensial. Husk at det er viktig å holde tritt med endringer i markedet og forbrukeratferd for å holde seg konkurransedyktig og relevant.
Samlet sett gir disse grepene bedriften muligheten til å arbeide mer målrettet, effektivt og kundeorientert. Dette fører til en høyere konverteringsrate, økt kundetilfredshet og lojalitet, og dermed en økning i inntektene. Det er viktig å merke seg at disse tiltakene krever kontinuerlig overvåkning og tilpasning for å sikre vedvarende suksess i et stadig skiftende forretningsmiljø.
Vi ønsker å hjelpe deg med å finne de beste løsningene så ikke nøl med å ta kontakt!
+47 99 51 51 49
hei@kyuubi.no