Nevrovitenskap og persepsjon enkelt forklart. Når vi ser innhold som vekker sterke følelser – enten det er en rørende reklame, en trist film eller et inspirerende foredrag – skjer det en rekke komplekse prosesser i hjernen vår. Disse prosessene påvirker ikke bare hvordan vi tolker og husker innholdet, men også hvordan vi reagerer på det. Men hvorfor har følelsesdrevet innhold en så sterk effekt på oss? La oss dykke ned i nevrovitenskapen bak fenomenet.
Forskning viser at hjernen vår ofte reagerer følelsesmessig før vi rekker å tenke rasjonelt (Timofeeva (2023) & Dao (2020)). Når vi blir eksponert for et budskap, går signalene først til amygdala – hjernens emosjonelle alarmsentral – før de sendes videre til neocortex, der den logiske vurderingen skjer. Det betyr at før kunden i det hele tatt har rukket å veie for og imot, har følelsene allerede begynt å spille inn.
I en verden der merkevarer kjemper om oppmerksomheten, er det ikke lenger nok å bare vise frem produktets funksjoner og fordeler. De mest effektive kampanjene i dag treffer noe dypere – de vekker følelser. Spørsmålet vi vil gå litt mer i dybden på, er hvilke prosesser og krefter er i sving når hjernen prosesserer følelsesdrevet innhold. For å svare på det må vi se nærmere på amygdala, Speilnevroner, dopamin, oksytocin og hippocampus.
People will forget what you said,
people will forget what you did,
but people will never forget how you made them feel.
Amygdala er en mandelformet struktur dypt inne i hjernen som fungerer som kroppens alarmsystem for emosjoner, spesielt frykt og glede. Når vi ser et følelsesladet bilde eller video, aktiveres amygdala umiddelbart og sender signaler til andre deler av hjernen. Dette skjer før vi bevisst rekker å prosessere informasjonen, noe som forklarer hvorfor vi ofte får en umiddelbar følelsesreaksjon – som tårer, gåsehud eller raskere hjerterytme.
Something like 90 to 95 percent of our decisions and behaviors are constantly being shaped non-consciously by the emotional brain system
Speilnevroner er spesialiserte nerveceller i hjernen som gjør at vi intuitivt kan forstå og «føle» andres opplevelser. De er spesielt aktive når vi ser andre uttrykke følelser – for eksempel når vi ser en person smile eller gråte.
Disse nevronene spiller en sentral rolle i empati og er grunnen til at vi lett blir smittet av andres følelser. De hjelper oss også med å sette oss inn i andres situasjon, noe som gjør følelsesdrevet innhold mer engasjerende.
Når vi ser innhold som gir oss en positiv følelse – for eksempel en inspirerende historie eller en morsom video – frigjør hjernen dopamin, et signalstoff som er knyttet til belønning og motivasjon. Dette gir oss en følelse av glede og tilfredshet, og gjør oss mer tilbøyelige til å engasjere oss videre, for eksempel ved å like, kommentere eller dele innholdet.
Oksytocin, ofte kalt «kjærlighetshormonet», frigjøres når vi opplever følelsesmessig tilknytning til en historie eller en person i en video. Dette skaper en følelse av samhørighet og gjør at vi knytter oss sterkere til innholdet og budskapet.
We are not thinking machines that feel;
rather, we are feeling machines that think.
Forskning viser at vi husker følelsesladet informasjon bedre enn nøytral informasjon. Dette skyldes at amygdala samhandler med hippocampus – hjernens hukommelsessenter – og bidrar til å «kode» opplevelsen dypere inn i langtidsminnet.
Dette betyr at reklamer og budskap som vekker sterke følelser ikke bare blir mer engasjerende i øyeblikket, men også lettere å huske over tid.
Nevrovitenskapen forklarer hvorfor følelsesbasert innhold fungerer så godt i markedsføring og kommunikasjon:
Når vi ser følelsesdrevet innhold, aktiveres flere deler av hjernen som påvirker vår oppfatning, hukommelse og atferd. Amygdala setter i gang følelsesresponsen, speilnevroner lar oss føle med andre, og dopamin og oksytocin skaper glede og tilknytning.
Dette er grunnen til at følelsesladet innhold fungerer så godt – enten det er innen markedsføring, historiefortelling eller sosial påvirkning. Hjernen vår er rett og slett programmert til å huske og reagere på det som berører oss.
Vil du bruke denne innsikten til å skape mer engasjerende innhold? Start med å bygge inn følelser i budskapet ditt – enten det er gjennom sterke historier, visuelle virkemidler eller autentiske menneskelige øyeblikk.