I tillegg til tjenestene som tilbys via KB Creative AS har vi lenge hatt ønske om å sette opp vår egen nettbutikk. I utgangspunktet har vi ønsket å selge design og illustrasjoner som vi lager selv, med utgangspunkt i ting vi opplever, ser eller hører i hverdagen.
En av utfordringene med å skulle selge et design er at det i utgangspunktet kan trykkes og selges på hva som helst. Alt fra t-skjorter, kopper, capser, hatter, sko, eller plakater. Jo flere ting som skal selges jo mer komplisert blir informasjonsarkitekturen (IA-en). Problemstillingen var derfor å finne en IA, en brukeropplevelse og et konsept som var håndterbart for en liten virksomhet, med potensiale for utvidelse og vekst.
Vi startet, som så mange andre, med å skulle gjøre alt. Vi satte opp en nettbutikk på domenet jeeheedesign.com og prøvde å sette opp ulike produkter med det samme designet. I første omgang var det snakk om tskjorter, plakater, kopper og flasker. I tillegg ønsket vi å ha ulike kategorier / kolleksjoner for å sortere designene.
Utfordringen med dette var at det ble en unødvendig kompleks infrastruktur, som egentlig ikke ga noen god brukerreise. Det var særlig problematisk å implementere flere parallelle nivåer av kategorier (en for kolleksjon og en for produkttype, samt underkategorier for begge). Det ble fort forvirrende for bruker.
Etter litt prøving og feiling, kom vi frem til at det beste var å spisse konseptet og «kill our darlings». Vi bestemte oss for å fokusere på konseptet morsomme kopper, og gå bort fra å fokusere på designet i seg selv. Resultatet var morokoppen.no!
Morokoppen.no er nå en nettside for salg av kopper og krus med egenproduserte designs, med mulighet for å kjøpe kort. Den består av ulike kolleksjoner for å gruppere designene, samtidig som brukerreisen i stor grad er veldig rett frem. Prisen er den samme uansett hva man velger.
Vi har integrert klarna, vipps og bring, og benyttet plugin for å style epostene som sendes ut. På den måten ivaretas helheten og et profesjonelt inntrykk for kunden.