Webdesign, webutvikling og betalingsløsning i nettbutikk – Morokoppen.no

mockup av landingsside for nettbutikken morokoppen.no på ulike skjermer
KundeKB Creative AS
ProsjektDesign og oppsett av nettbutikk
Nettsidehttps://www.morokoppen.no/
Målsetning

Webdesign, webutvikling og betalingsløsning i nettbutikk - Morokoppen.no

I tillegg til tjenestene som tilbys via KB Creative AS har vi lenge hatt ønske om å sette opp vår egen nettbutikk. I utgangspunktet har vi ønsket å selge design og illustrasjoner som vi lager selv, med utgangspunkt i ting vi opplever, ser eller hører i hverdagen. 

design av nettbutikk

Problemstilling: IA og konsept

En av utfordringene med å skulle selge et design er at det i utgangspunktet kan trykkes og selges på hva som helst. Alt fra t-skjorter, kopper, capser, hatter, sko, eller plakater. Jo flere ting som skal selges jo mer komplisert blir informasjonsarkitekturen (IA-en). Problemstillingen var derfor å finne en IA, en brukeropplevelse og et konsept som var håndterbart for en liten virksomhet, med potensiale for utvidelse og vekst.

mockup av diverse sider fra nettbutikken morokoppen.no
mockup av diverse sider fra nettbutikken morokoppen.no
design av nettbutikk

Endelig konsept og IA for nettbutikk

Vi startet, som så mange andre, med å skulle gjøre alt. Vi satte opp en nettbutikk på domenet jeeheedesign.com og prøvde å sette opp ulike produkter med det samme designet. I første omgang var det snakk om tskjorter, plakater, kopper og flasker. I tillegg ønsket vi å ha ulike kategorier / kolleksjoner for å sortere designene.

Utfordringen med dette var at det ble en unødvendig kompleks infrastruktur, som egentlig ikke ga noen god brukerreise. Det var særlig problematisk å implementere flere parallelle nivåer av kategorier (en for kolleksjon og en for produkttype, samt underkategorier for begge). Det ble fort forvirrende for bruker. 

Etter litt prøving og feiling, kom vi frem til at det beste var å spisse konseptet og «kill our darlings». Vi bestemte oss for å fokusere på konseptet morsomme kopper, og gå bort fra å fokusere på designet i seg selv. Resultatet var morokoppen.no! 

Hva er morokoppen.no?

Morokoppen.no er nå en nettside for salg av kopper og krus med egenproduserte designs, med mulighet for å kjøpe kort. Den består av ulike kolleksjoner for å gruppere designene, samtidig som brukerreisen i stor grad er veldig rett frem. Prisen er den samme uansett hva man velger. 

Vi har integrert klarna, vipps og bring, og benyttet plugin for å style epostene som sendes ut. På den måten ivaretas helheten og et profesjonelt inntrykk for kunden. 

Forsiden til nettbutikken morokoppe.no
Relatert innhold

Les mer om nettsider og webdesign

Vekstkonsulenter: Nøkkelen til Bærekraftig Forretningsvekst

Hvis du ønsker å vokse i dagens stadig skiftende forretningslandskap, er bærekraftig vekst en avgjørende målsetning. Å...
Bildet illustrerer kyuubi creative sin SLA - Service level agreement

SLA – KB Creative sin Service Level Agreement

Hensikten med en Service Level Agreement (heretter kalt SLA), er å gi en oversikt over forventninger og...

Øk Inntekt og Realiser Potensialet: En Guide til Målrettet Markedsføring og Effektiv Salgsprosess

For en bedrift er det avgjørende å øke inntekten for å realisere sitt fulle potensial. Dette kan...