07 Media ønsket å øke organisk synlighet og forbedre rangering, i spesielt, googlesøk. Utfordringen til oppdragsgiver var å vite hvor de skulle begynne, og engasjerte både KB Creative og Curamando for å ta tak i SEO-utfordringene. Målet var å få 07 media synlig på førstesiden i googlesøk.
Fokuset for arbeidet var optimalisering av nettsiden, både teknisk og innholdsmessig (on-page).
Første steg i arbeidet var å prioritere søkeord som vi videre kunne fokusere på i on-page-optimaliseringen. Kunden hadde altfor mange søkeord, så arbeidet med å redusere og bestemme fokusnøkkelord var viktig for å identifisere hva som var gode titler, overskrifter, bildebeskrivelser og metabeskrivelser.
Arbeidet med å identifisere hva folk faktisk søker på, sett i sammenheng med hva kundens tjenester og produkter er, var også en stor del av jobben, og viktig å ha tydelig for seg når vi skulle begynne med innholdet på nettsiden.
Utgangspunktet for 07 Media var at topp 5 søkeord var branded. Det viste at 07 rangerte best på merkevare-søkeord, noe som innebærer at de som finner 07 Media sine tjenester og produkter via google, allerede har kjennskap til 07 fra før.
Arbeidet som ble utført ble fordelt mellom KB Creative og Curamando. KB Creative jobbet hovedsakelig med innholdet, mens Curamando tok seg av den tekniske delen. KB Creative jobbet intensivt i ca. en måned med optimaliseringsarbeidet.
“Innhold” i denne sammenhengen omfattet mer tekniske ting, som formatering og valg av h1, brødtekst etc., hva som stod på de forskjellige produktene, som introtekster og metatekster, pluss bloggsidene. KB Creative bistod med å identifisere behovet for, og bearbeiding av nytt innhold, slik at kunden fikk tilstrekkelig med tekst og bilder på produktene sine, til å kunne rangere høyere.
Før arbeidet begynte rangerte kunden best på brandede søkeord. Det vil si at de traff best på søkeord som inneholdt 07 media. Da vi var ferdig med arbeidet hadde vi klart å løfte 50 prioriterte søkeord og landingssider til å ikke bare lande på første siden på google, men også rangere som topp 3 resultat! Synlighet økte også fra 13,3 % i september til 19,61 % i desember 2021. I samme periode økte antall klikk med 132 % og antall eksponeringer med 108 %, samt 11,5 % økning i CTR sammenlignet med samme periode i 2020.
USIKKER PÅ HVA DU TRENGER?